Kada su u pitanju učenici viših razreda, od petog do osmog, iz hanske opštine, u Specijslnoj školi „Vule Antić“ u Vranju na nastavu odlazi samo jedno dete.
Autor: Ljiljana Pavlović
Od uvođenja inkluzivnog obrazovanja izdvojeno odeljenje Specijalne škole „Vule Antić“ u Vladičinom Hanu beleži pad broja učenika. Ove, dodatno, zbog otvaranja još jednog izdvojenog u Surdulici, odakle su roditelji decu sa posebnim potrebam bili prinuđeni da ih dovode u Vladičin Han, i pored svih poteškoća koje prate njihovo zdravstveno stanje ili mentalno stanje. Ipak, želja za socijalizavijom dece, kao i pomoć stručnih lica u njihovom obrazovanju i, u zavisnosti od zdrvastvenog i psihičkog stanja, osamostaljivanju i sticanju životnih veština ,bi u većini slučajeva bi prevagnula mimo svih poteškoća koje bi taj proces pratile.
Ove godine u odeljenju SŠ „Vule Antić“u Vladičinom Hanu, koja od početka radi u prostorijama Osnovne škole „Branko Radičević“, nastavu pohađaju samo dva učenika.
„U odnosu na proteklu školsku godinu, ove u izdvojenom odeljenju Specijalne škole „Vule Antić“ u Vladičinom Hanu imamo duplo manje učenika, ili dva. Isto toliko ih je i u Surdulici, gde je odeljenje pri OŠ „Jovan Jovanović Zmaj“ počelo da radi od ove godine. Do sada, deca iz surduličke opštine nastavu su pohađala u Hanu, “ rekao nam je Nebojša Cvetković, direktor SŠ „Vule Antić“ iz Vranja.
Osnovni i jedan od najvećih problema isturenog odeljenja Specijalne škole „Vule Antić“u Vladičinom Hanu je nedostatak prilaza za osobe sa nvaliditetom.
Koliko je tačno dece sa posebnim potrebama koja školu pohađaju u sklopu inkluzije, naš sagovornik ne zna, kao što precizne podatke nema ni Interresorna komisija Opštine Vladičin Han. Miljan Nikolić, član Opštinskig veća ove Opštine, zadužen za obrazovanje ekao nam je da trenutno petoro učenika školu pohađa po IOP2 programu u sklopu redovne nastave. Do kraja juna ove godine podneto je ukupno 14 zahteva roditelja za dodatnu pomoć deci iz ove osetljive društvene kategorije, tako da verovatno ovaj broj nije konačan.
„Što se praćenja nastave po IOP2 tiče, do sada je petoro učenika i verovatno će ih biti više, do isteka roka za rešavanje zahteva. Ukupno je podneto 14 zahteva za IOP, pesonalne asistente, tuđu negu i pomo. Prošle godine je bilo ukupno 10-ro učenika koja su radila po IOP2 ,“ kaže Nikolić, ispred OV.
Predlog praćenja nastave po IOP – Individualnom obrazovnom planu daje stručni tim za inkluzivno obrazovanje, na osnovu procene vaspitača, učitelja, nastavnika, ili stručnog saradnika. Rad po IOP-u može zatražiti i roditelj učenika. Odobrava se za učenika koji ima teškoće u učenju , zbog specifičnih smetnji u učenju ili problema u ponašanju i emocionalnom razvoju, ima smetnje u razvoju ili invaliditet , telesne, motoričke, čulne, intelektualne ili smetnje iz spektra autizma, potiče ili živi u socijalno nestimulativnoj sredini , socijalno, ekonomski, kulturno, jezički siromašnoj sredini ili dugotrajno boravi u zdravstvenoj, odnosno socijalnoj ustanovi, ali i iz iz drugih razloga ostvaruje pravo na podršku u obrazovanju. IOP 2 je izmenjeni program nastave i učenja u kojem se, osim sadržaja iz stava 1. tačka 1) ovog člana, planira prilagođavanje ishoda obrazovanja i vaspitanja i prilagođavanje sadržaja za jedan, više ili za sve predmete;
Nebojša potvrđuje da se sve više roditelja opredeljuje za pohađanje nastave u redovnim školama. Oba vida obrazovanja dece sa posebnim potrebama imaju svoje prednosti i mane. Sa učenicima „Vuleta Antića“ radi defektolog, a škola, veli, nastoji da ide u korak sa potrebama dece što se tiče didaktičkog materijala i druge opreme.
„Odeljenje je solidno opremljeno. Deci je na raspolaganju trenažni bicikl, pokretna traka za vežbanje. Nedavno smo obezbedili dva tableta i, pošto sa vremenom dolaze sve savremenija didaktička sredstva, trudimo se da u skladu sa tim, pratimo i obezbedimo nova,“ kaže on.
Kada su u pitanju učenici viših razreda, od petog do osmog, iz hanske opštine, u Specijslnoj školi „Vule Antić“ u Vranju na nastavu odlazi samo jedno dete. Godinama su roditelji tražili i obećavan im je kombi, koji bi decu odvozio do škole u Vranju, ali tako nešto nikada nikada nije realizovano. Neki od roditelja nisu mogli da decu prevoze autobusom zbog njihovih zdravstvenih problema , a u nedostatku sopstvenog vozila, pa su bili prinuđeni da prekinu školovanje dece. Da li sada postoje takvi slučajevi ili ne i da li je na tako mali broj učenika, polaznika „Vuleta Antića“ od petog do osmog razreda uticao Zakon o inkluziji, niko nema podatke, s obzirom da ne postoji precizna evidencija o njihovom broju, i nije isključeno da u seoskim sredinama postoje mališani koji nemaju uslova da dolaze ni u postojeće četvorogodišnje odeljenje u matičnoj opštini.
Inače, prema rečima našeg sagovornika ukupno 98 dece u Vranju pohađa nastavu za osmogodišnje i srednje obrazovanje u toj specijalnoj školi. U prvom razredu ih je 13. Ono što zabrinjava je da su svi dečaci sa autizmom.
Projekat je sufinansiran od strane Opštine Vladičin Han. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražava stavove organa koji je dodelio sredstva.
Čitaoci koji žele da podrže rad našeg portala to mogu da učine uplatom na dinarski žiroračun, sa naznakom "DONACIJA"
PODACI ZA UPLATU
Primalac: Portal Vesnik 017, Sime Pogačarevića 12, Vladičin Han
Broj žiroračuna: 205-423569-81