Deca su u izveštaju podeljena u četiri grupe, bira se po jedan osnovac i preškolac i pri tom treba voditi računa o rodnoj ravnopravnosti. Ono što je ključno, stoji pri kraju objašnjenja, a to je da se deca biraju nasumično.
Nedavno je za učenike nižih razreda i predškolce u Vladičinom Hanu održano takmičenje u poznavanju saobraćajnih propisa. Takmičenje je bilo najavljeno, iako mnogima nije bilo jasno ko ga organizuje, ali su se pa ipak mnogi roditelji postarali da im deca pokažu znanje na testu. Neki su prošli nikako, neki osrednje, a neki postigli i maksimalan broj poena. Umesto neke vrste nagrade i satisfakcije odlaskom na dalje takmičenje, neka deca sa izuzetno dobro urađenim testom ostala su bez daljeg plasmana. Kod mališana je to izazvalo suze, a kod roditelja bes jer moto da onaj ko zna, treba da ide dalej, pao je u vodu.
„Kako objasniti detetu koje je provelo sate učeći, da je umesto njega, sa maksimalnim brojem poena, na dalje takmičenje otišlo ono koje je osrednje uradilo test ili možda najgore? Da li je to podstrek? Što se mene tiče, moje dete naredne godine neće učestvovati u tome,“ rekla nam je jedna revoltirana majka.
Nezadovoljstva je, kako nam je preneo jedan direktor, bilo i u školama, pa su neki učitelji takođe najavili da naredne godine neće voditi decu na ovakvo takmičenje.
U školama nisu znali mnogo da nam kažu o organizaciji i ocenjivanju na takmičenju „Pažljivko“. U lokalnoj samoupravi nadležni su nam saopštili da su oni bili samo logistika, a da je za ceo tok takmičenja, pa i način odabira kandidata ko će ići dalje, odgovorna Agencija za bezbednost saobraćaja. Tim povodom smo i kontaktirali istu, gde su nam odgovorili da usled velikog broja roditelja i prosvetnih radnika koji žele da dobiju informacije o kriterijumu po kome su birane ekipe koje predstavljaju školu na opštinskom nivou „Pažljivkove smotre“, smatraju da im je obaveza da nas obaveste i predstave način izbora ekipa.
„Navedeni način izbora ekipa definisan je Metodologijom realizacije smotri predškolske i dece nižih razreda osnovnih škola na temu bezbednosti u saobraćaju“, a predstavljen je koordinatorima projekta „Pažljivkova smotra“ koji su delegirani ispred lokalnih Saveta za koordinaciju poslova bezbednost saobraćaja. Obaveza i dužnost koordinatora projekta bila je da predškolskim ustanovama i osnovnim školama predstave način izbora dece koji čine jednu ekipu. Kako navedene informacije nisu adekvatno prenete predškolskim ustanovama i osnovnim školama, odnosno kako nisu navedene ustanove informisale roditelje, ovim putem objasnićemo razloge pokretanja projekta „Pažljivkova smotra“, kao i celokupan način i tok realizacije projekta,“ piše u odgovoru.
Iz Agencije navode da su saobraćajne nesreće u kojima stradaju deca, jedan od najvećih izazova sa kojima se danas suočavaju svi koji se bave bezbedošću saobraćaja. Prema njihovim podacima, povrede nastale u saobrćajanim nezgodama čine jedan od pet najčešćih uzročnika smrtnog stradanja dece u svetu. Istraživanja pokazuju da svake dvadeset tri sekunde pogine jedna osoba u saobraćaju, na svaka tri minuta na putevima širom sveta jedno dete izgubi život, a neuporedivo više zadobije lakše ili teže povrede, što ostavi posledice za ceo život. Kvalitetno obrazovanje je preduslov za bezbedno učešće u saobraćaju, a realizacija takmičenja i smotri pokazali su se kao dobri modeli koji omogućavaju deci da kroz igru i druženje usvoje znanje iz te oblasti, ukazuju iz Agencije. Tokom 2017. godine urađena je metodologija sprovođenja smotri predškolske i dece nižih razreda osnovnih škola na temu bezbednosti saobraćaja u sklopu projekta „Pažljivkova smotra“. Tim za izradu metodologije je sastavljen od različitih stručnjaka: doktora tehničkih nauka, učitelja, nastavnika, psihologa, pedagoga, vaspitača i dr. Na taj način sistemski je, kažu, započeta edukacija dece predškolskog uzrasta i prvog i drugog razreda osnovnih škola, roditelji su podstaknuti da više rade sa decom na tu temu, ali uključuje i vrednovanje i nagrađivanje učitelja i vaspitača, sve u cilju bezbednosti dece. Na osnovu metodologije, definisana su četiri nivoa smotre dece, i to prvi novo – u preškolskim ustanovama i osnovnim škola, drugi nivo – smotra na nivou lokalne samouprave, treći nivo – smotra na nivou školskih uprava ili regiona i četvrti – smotra na nivou Republike Srbije.
„U okviru prvog nivoa smotre svako dete koje se na dan realizacije smotre zatekne u osnovnoj školi ili predškolskoj ustanovi učestvuje u smotri i radi test koji je pripremljen u zavisnosti od uzrasta dece. Treba napomenuti da su pre izrade testa i sprovođenja školske smotre, koordinatori projekta ispred lokalnih samouprava obavestili sve direktore osnovnih škola i prosvetne radnike da se za školsku smotru pripreme radeći sa decom kroz materijal koji je svakome dostupan, a to je knjiga „Pažljivkova pravila u saobraćaju“, bojanka, aplikacija za vežbanje dece i drugih pomoćnih sredstava koje obrađuju temu bezbednosti dece u saobraćaju, a koje vaspitač ili učitelj ima tog trenutka na raspolaganju. Po popunjavanju testa i skupljanju istih od strane koordinatora projekta iz lokalnih samouprava, šalju se u centar za unos podataka, gde se za svako dete unosi test u elektronsku bazu podatka. Unose se odgovori koje je dete označilo na testu, a aplikacija na osnovu označenih odgovara označava tačnost odn. netačnost odgovora i ukupna broj ostvarenih bodova. Na osnovu navedenog, formira se spisak dece i pristupa odbaru i formiranju ekipe koja će učestvovati na sledećem nivou opštinske smotre,“ objašnajeno je iz agencije.
Tu dolazimo i do objašnjenja, da ekipu čine četiri deteta, od kojih su tri u stalnom sastavu i jedno dete kao rezervni član, a akipa mora da bude mešovita, da je čine dečaci i devojčice. Deca su u izveštaju podeljena u četiri grupe, bira se po jedan osnovac i preškolac i pri tom treba voditi računa o rodnoj ravnopravnosti. Ono što je ključno, stoji pri kraju objašnjenja, a to je da se deca biraju nasumično.
„Istraživanja rađena u svetu ukazju da deca sa niskim ili malim nivoom znanja, u pogledu bezbednog učestvovanja u saobraćaju, imaju nekoliko puta veći rizik da učestvuju u saobraćajnoj nezgodi, zadobiju povrede ili poginu u odnosu na svoje vršnjake koji imaju izuzetno visok nivo znanja na tu temu. Baš zbog toga, ceo koncept i metodologija su osmišljeni kao jedna vid vršnjačke edukacije, odnosno da deca koja imaju više znanja, kroz druženje i igru edukuju decu sa nižim nivoom znaja,“ kažu iz Agenciuje.
Napominju, da ekipu čine četiri deteta, odnosno iz svake grupe dece se bira samo jedno, dok ostla neposredno učestvuju u projektu kao navijači tokom opštinskog, reigonalnog ili republičkog takmičenja.
„Sve vrste takmičenja se sprovode na način da najbolji koji ostvare rezultat, predstavljaju školu ili opštinu i prolaze dalje, pa tako je u takmičenju iz matematike, srpskog, hemije i raznim drugim predmetima. Postoje takmičenja u saobraćaju, gde se najbolje dete takmiči i osvaja prvo mesto na nivou nivou škole, opštine, regiona, republike pa čaki Evrope. Poslednjih pet godina u saobraćajnim nezgodama u Srbiji život je izgubilo 63 dece, dok je teško povređeno 824 njih. Zbog toga se „Pažljivkova smotra“ razlikuje od drugih takmičenja jer u projektu nije cilj da najbolja deca budu favoriti svojih lokalnih samouprava i sovajaju prva prvo mesto na republičkom takmičenju, već je cilj da deca koja nemaju dovoljno znanja ili im je nivo znanja nizak, kroz vršnjačku edukaciju, druženje i igru , dostignu određen nivo znanja. Krajnji cilj realizacije ovog projekta na nivou zemlje je da se smanji broj i posledica u saobraćajajnih nezgoda u kojima učestvuju deca“navedeno je odgovoru.
Prikaz eksel fajla za predškolce | Prikaz eksel fajla za prvi i drugi razred |
U agenciji kažu da se, analizirajući dosadašnje rezultate testova koji su deca uradila tokom prve faze projekta, primećuje se da su učitelji i vaspitači intenzivno radili sa decom na temu bezbednog učestvovanja u saobraćaju, što se uočava kroz odgovore koji su dati od strane dece na testu. Nakon školske faze i procesa priprema za opštinski nivo veliki broj roditelja je kontaktirao Agenciju kako bi se informisao o rezultatima svog deteta.
„Značajan broj roditelja u početku nije bio zadovoljan što njihovo dete ne čini ekipu iako je ostvarilo dobre rezultate, ali nakon objašnjenja o načinu formiranja ekipe uvideli su svrhu ovakvog pristupa i podržali dalje učešće svoga deteta koje će u narednim fazama navijati za svoje drugare. Kroz interakciju sa roditeljima nakon realizovanih školskih smotri, primećeno je da veliki broj roditelja sa svojom decom radi na podsticanju pozitivnih stavova i znanja dece o bezbednom učestvovanju u saobraćaju. Međutim, postoji i grupa dece koja u porodici nema adekvatnu podršku i podsticaj za unapređenje znanja o bezbednom učestvovanju u saobraćaju, na šta delimično ukazuju i ostvareni rezultati dece. Zbog toga je važno da se sva deca uključe,“ zaključak je Aencije za bezbednost saobraćaja.
Čitaoci koji žele da podrže rad našeg portala to mogu da učine uplatom na dinarski žiroračun, sa naznakom "DONACIJA"
PODACI ZA UPLATU
Primalac: Portal Vesnik 017, Sime Pogačarevića 12, Vladičin Han
Broj žiroračuna: 205-423569-81