Autor: LJ. P.
Sutra je jedna od dve najveće slave u srpskom narodu. Za Svetog Aranđela u mnogim porodicama postoji običaj da se žito za ovu slavu sprema. Međutim, učenje crkve govori suprotno.
„Uoči slave priprema se slavsko žito koje se naziva još i koljivo. Ono se osvećuje zajedno sa slavskim kolačem, pri čemu ga sveštenik krsnoobrazno prelije vinom.
Po učenju Crkve, slavsko žito se sprema za sve slave. U narodu postoji pogrešna tradicija da slavari ne spremaju žito, koljivo, za Aranđelovdan, Ilindan i Svetog Arhangela Gavrila, jer kažu da su to „živi sveci“. Istina je da ne postoje „mrtvi sveci“. Svi svetitelji su živi, jer u Bogu niko ne može biti mrtav, pošto je Bog – Bog živih a ne mrtvih. Nažalost, mnogi i pored upozorenja Crkve na pogrešnu praksu nespremanja žita, i dalje nastavljaju po svome, jer su „tako radili i njihovi očevi. Žito se, dakle, nevezano za svetitelja, sprema za sve Krsne slave, bez iznimke i razlike “ jedna je od objava Dejan Veličković, lokalnog sveštenika na društvenim mrežema, u vezi narodnih običaja i crkvenog tumačenja naših praznika.
Navodi se i da slavsko žito ima značenje biblijskog simvola vaskrsenja i Pravoslavnu veru u opšte vaskrsenje i večni život (Jn 12,24; 1 Kor 15,36); isto značenje ima i žito koje se upotrebljava na parastosu, ali molitva za njegovo osvećenje je drugog sadržaja i namena mu je druga.
Sama reč „koljivo“ nema nikakve veze sa rečima „klati“ i „klanje“, nego potiče od grčke reči κόλλυβον (kolivon), što znači „zrno
Čitaoci koji žele da podrže rad našeg portala to mogu da učine uplatom na dinarski žiroračun, sa naznakom "DONACIJA"
PODACI ZA UPLATU
Primalac: Portal Vesnik 017, Sime Pogačarevića 12, Vladičin Han
Broj žiroračuna: 205-423569-81