Pogled na Covid-19 iz ugla različitih religioznih zajednica

Autorka: Milica Jovanović

Stav crkve i drugih verskih organizacija prema imunizaciji protiv virusa korona, od početka epidemije, nije bio jedinstven. Za hrišćanstvo je karakteristična podela na „etički besprekorne“ vakcine i one koje to nisu, kod muslimana postoje „halal“ (dozvoljene) i „haram“ (zabranjene), dok se u judaizmu razlikuju po tome jesu li „košer“ ili ne, navedeno je u tekstu Pasija po vakcini i vakcinaciji, objavljenom na portalu Srpske pravoslavne crkve. Proces imunizacije protiv Covida-19 sagledan je, u nastavku, iz perspektive različitih religioznih zajednica, uglavnom na osnovu oglašavanja njihovih predstavnika za medije i na društvenim mrežama. Predstavljeni su potezi ključnih aktera, delom i mišljenja vernika na koje je trebalo, direktno ili posredno, snažno uticati.

Hronološki gledano, od proglašenja pandemije, širenje bolesti pratile su preporuke za pridržavanje određenih pravila ponašanja od strane nadležnih zdravstvenih institucija, koje su varirale od blagih do drastičnih, ali je u borbi protiv „nevidljivog neprijatelja“ (kako je ova pošast često nazivana), nažalost, epilog bio: veliki broj žrtava. Cela priča dobila je posebnu težinu pojavom vakcine, gde su se ljudi, često veoma nesigurni u svoj lični izbor, opredeljivali „za ili protiv“. Proces imunizacije i njena implementacija zavređuju tumačenje iz više uglova, a jedan od razloga za nedovoljan odziv građana je često prepoznat kao pitanje verske prirode, odnosno odbijanje vakcine iz verskih pobuda.

Kada govorimo o pravoslavlju, posebno su diskutabilne bile sahrane patrijarha Irineja i mitropolita crnogorko-primorskog Amfilohija, koji su preminuli, upravo, od virusa korona. Naime, striktno propisane mere države (zabrana okupljanja više od petoro ljudi, pridržavanje distance, nošenje maski) na masovnim ispraćajima nisu se poštovale od strane Crkve, što je poljuljalo poverenje naroda u verske kanone. Sa jedne strane, značajno je napomenuti da je vladika Stefan, starešina Hrama Svetog Save u Beogradu, pozvao vernike da prime vakcinu u promotivnom spotu za imunizaciju. Nasuprot tome, pravoslavnim vernicima je Iguman Georgije Stanković, namesnik manastira Svete Trojice u Ozerkovićima, poručio da ne veruje ništa što čuje o vakcinama protiv Covida-19, ruskim, američkim, zapadnim i istočnim, jer se, kako je rekao, vrši moralni pritisak, fizički, ucena, što govori da to nisu čista posla. „Svako zlo je u početku ukusno i rešava neki problem, đavo nikada ne dolazi sa rogovima, uvek je maskiran, zato nemojte da budete ovce koje svi strižu”, izjavio je uz napomenu da to nije stav Srpske Pravoslavne Crkve niti Mitropolije dabrobosanske. Neki od argumenata protivnika imunizacije u vezi sa Covidom-19 su: čipovanje, menjanje genetskog koda, neželjena dejstva, nizak stepen efikasnosti i glavna zamerka – verska ili etička, stoji na portalu Srpske pravoslavne crkve.

Akademik prof. dr Goran Golubović, doktor medicinskih nauka, psihijatar i teolog, istakao je da se ne protivi etabliranim, tradicionalnim i proverenim vakcinama (BCG, Di-Te-Per i slično), a po pitanju vakcinacije novim vakcinama, za koje nema dovoljno dokumentovanih dokaza o efikasnosti i potencijalnim nuzefektima, smatra da odluka treba da bude stvar savesti pojedinca, a ukoliko se radi o deci, njihovih roditelja. Kada je reč o izjašnjavanju vernika i njihovog mišljenja o imunizaciji, na osnovu konsultacija koje smo obavili, došli smo do različitih stavova i izjava. Pripadnici pravoslavne veroispovesti, koji su joj se podvrgli, izjavili su da su odluku doneli u skladu sa svojim ličnom uverenjem, koje nije bilo zasnovano na praznoverju i neutemeljenim teorijama zavere, već na struci i nauci. Takođe su naglasili da izbor ne sme da vodi haotičnom stanju i anarhiji jer je i Božja volja da zaštitimo i sami sebe i jedni druge.

Dalje, Ruska pravoslavna crkva je osobe koje odbijaju da se vakcinišu protiv korona virusa nazvala grešnicima, osuđenim na iskupljenje do kraja života. Islamska i jevrejska zajednica bile su zabrinute zbog sastojaka vakcine koje krše zakone vere. „Ako mi, kao verska zajednica, pozovemo vernike na primanje tih vakcina, mi snosimo na sebe odgovornost sutradan, ne daj Bože, u slučaju nekih negativnih dejstava, da se isti ti vernici pobune protiv nas i da nas tuže i optuže“, rekao je mr Muhamed ef. Demirović iz Islamske zajednice Srbije. Pripadnici muslimanske veroispovesti nagovestili su da se kod nekih vernika pojavila bojazan da je vakcinacija povezana sa žigom zveri, o kome se govori u poslednjoj knjizi Novog Zaveta – Otkrivenju, ali da, sa druge strane, treba imati na umu da žig zveri niko neće primiti prinudno, niti pak slučajno u neznanju šta je to što prima.

Ladislav Nemet, biskup rimokatoličke biskupije u Zrenjaninu, izjavio je da njegov cilj nije da disciplinuje svoje sveštenike ili ljude koji rade za katoličku crkvu na tom području, već da pokaže da je primanje vakcine znak ljubavi prema bližnjima, iako je bogosluženje bilo dozvoljeno samo vakcinisanim sveštenicima. Pripadnici katoličke veroispovesti koji se nisu vakcinisali, istakli su da ta njihova odluka nema veze sa verskim osećanjima, već sa ličnim osećajem da im u datom trenutku to nije bilo neophodno, s obzirom na to da su se pridržavali svih propisanih mera i uputstava sa republičkog nivoa. Oni drugi, pak, veruju u vakcinaciju kao tekovinu ljudskog roda, jer je to jednostavan i bezbedan način da se organizam zaštiti od zaraznih bolesti, pa i od korone.

Pripadnici Hrišćanske adventističke crkve po celom svetu već dugo koriste vakcine, u svim krucijalnim trenucima čovečanstva, a imunizacija se pokazala efikasnom i u analiziranoj, zdravstvenoj mirnodopskoj krizi. Predstavnici ove verske organizacije su pozvali svoje sledbenike da razmisle o ovoj opciji, na osnovu primera dobre prakse. Nakon iznete argumentacije, zaključili su da je odlukada li će se neko vakcinisati ili ne lični izbor svakog pojedinca i da treba da se donese u konsultaciji sa zdravstvenim savetnikom. Apostrofirali su da je lično istraživanje o tom predmetu važan aspekt. Oni se oslanjaju na praćenje zdravstvenih principa iz Biblije i duha proroštva, koje će zajedno sa poslušnošću Božjem vođstvu, doneti mir i sigurnost u donošenju odluka. Zvanični stav Hrišćanske adventističke crkve naveden je u dokumentu Covid-19 vakcine: odgovori na zabrinutost i pružanje smernica.

Na osnovu više relevatnih izvora, dolazimo do zaključka da su mišljenja o vakcinaciji, odnosno o neprihvatanju iste iz verskih pobuda,tokom epidemije virusa Covida-19 bila podeljena. Najveći broj citiranih sagovornika u ovom tekstu, ukoliko govorimo o izvorima sa interneta, propagira ili neutralni stav ili je protiv imunizacije, dok su anonimni ispitanici imali uglavnom reči hvale. Kada se sada, iz ove perspektive, vratimo dve-tri godine unazad, shvatamo da smo bili u magli iako smo se zdušno zalagali; sve u nadi da smo ispravno postupali, te da zajedno sa našim bližnjima, nećemo pretrpeti nikakve posledice.S obzirom na to da se radi o pojavi koja je još uvek aktuelna, iako stavljena u drugi plan, i koja još nije dala svoju „završnu reč“, biće potrebno da se i odgovori na brojna pitanja i nedoumice, sagledaju sa izvesne vremenske distance. Jedno od tih pitanja je, svakako, i ponašanje verskih zajednica i njihovog uticaja ne vernike/građane, prilikom prihvatanja/neprihvatanja vakcine i drugih zdravstvenih mera, kao i stepen njihove komplementarnosti sa odlukama zdravstvenih i državnih vlasti prilikom donošenja mera o suzbijanju pandemije; kako ove, tako i nekih novih u budućnosti.

Čitaoci koji žele da podrže rad našeg portala to mogu da učine uplatom na dinarski žiroračun, sa naznakom "DONACIJA"

PODACI ZA UPLATU
Primalac: Portal Vesnik 017, Sime Pogačarevića 12, Vladičin Han
Broj žiroračuna: 205-423569-81

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *