Studentske kartice bez voznog reda

Autor: Lj. Pavlović

Vlada Republike Srbije uoči izbora, za koje se sada i zvanično zna da nas očekuju u decembru, izgleda da je rešila da studente obraduje platnim karticama. Akcenat je stavljen na popust za železnički i avionski prevoz, ali studente, naše mlade nade, kako je najavljeno, očekuju i druge brojne olakšice prilikom kupivine, poput naših baka i deka, to jest, penzionera.

A kuda bi to sve studentarija mogla vozom, van Srbije? Pre par meseci, kako piše Blic – van granica Srbije iz Beograda direktno se može vozom samo jednom linijom i to do Jadrana, Barskom prugom, a taj voz kreće iz Zemuna. A nekada se moglo i do Moskve, Atine, Temišvara, Beča, Zagreba, Ljubljane…

Mi bi dodali da se nekada železnicom moglo i do Soluna. Međutim, kroz južnu Srbiju, vozom se više ne može do Soluna. Ni do Skoplja. Ne može se ni do Vranja, palogično, ni do Vladičinog Hana. Čak ni do Leskovca. Vozom od Beogradu ka jugu može se samo do Niša. I tako od 2016. godine, sukcesivno, mnogo pre početka rekonstrukcije ovog kraka železnice, konkretno Hančani, ali i ceo Pčinjski okrug pa i Jablanički, ostajali su bez vozova, iako su njima prolazili, da bi konačno bili i ukinuti. Neki su prolazili, ali nisu stajali, da bi na kraju prestali i da prolaze, sem teretnih. A u teretnim, valjda, nema vajde od studentske kartice.

Dakle, studenti sa juga, za razliku od nekih srećnijih generacija, ne znaju šta je to klackanje vozom, do Niša, a tek do Beograda! Zato to odlično znaju studenti sa severa Srbije, gde je klacakanje vozom prošlo vreme, pa se tako od Novog Sada do Beograda može za svega 36 minuta.

„Novom trasom, gde je maksimalna brzina 200 kilometara na sat, razdaljina se savladava za 36 minuta ako se putuje “Sokolom”, odnosno 55 minuta “Regiom” koji ima usputne stanice. Cena vozne karte na relaciji Beograd–Novi sad je 603 dinara “Sokolom”, odnosno 453 dinara “Regiom”,“ piše Blic.

Sa sajta JP Zeleznica Srbije

Mogu i južnjaci železnicom. Ali samo do Niša. Prema informacijama Blica – od „Prokopa“ se do Niša putuje 243 kilometra dugom prugom preko Velike Plane, Jagodine, Paraćina, Ćićevca, Stalaća, Aleksinca… Vožnja po ceni od 962 i 1.413. dinara traje oko šest, šest i po sati. Poređenja radi, 1884. kada je pruga Beograd–Niš napravljena voz je putovao 8 sati.“

A do Niša južnjaci mogu i autobusom. Od Hana do Niša karta u jednom pravcu „Kavim Jedinstvom“ je 1.040 dinara, dok za povratnu treba izdvojiti još 610 dinara. Autobuska karta do Beograda kod istog prevoznika, sa 30 odsto popusta za studente staje 3.530 dinara, takođe od Hana. To je bez malo pa kao avionska karta u jednom pravcu, recimo, od Beograda do Rima, koja je skuplja za oko 1.100 dinara od autobuske od Vladičinog Hana do prestonice. Popusta na studentskoj kartici za autobuski prevoz neće biti, ili barem nije najavljen. Ali biće ga za avionski prevoz, pa mladi sa juga od glavnog grada do Niša mogu i avionom čija je cena trenutno oko 30 evra, ali bi sa popustom moglo biti i manje. Odatle do našeg Vladičinog Hana za manje od 10 evra autobusom, u jednom pravcu, ili povratnom kartom po ceni od 1.650 dinara, u nedostatku voza.

Međutim, studenti sa juga, kao ni ostalo stanovništvo, nemaju razloga da bilo kome išta zamere što skoro pa deceniju ne mogu da korsite železnički prvoz, najjeftiniji. Osim, da se zapitaju da li živimo u istoj Srbiji? Naročito kada se zna da stariji od 65 godina u našem glavnom gradu, koji je na vrhu po proseku plata, imaju pravo na besplatni gradski prevoz i to doživotno. U hanskoj opštini, koja je sa prosekom plata dobrano ispod proseka, i nalazi se među 19 devastiranih i izrazito nerazvijenih, i stariji od 65 godina prevoz od jedne do druge stanice plaćaju oko 130 dinara po vožnji. Ili bolje rečeno od autobuske stanice u Vladičinom Hanu do Prekodolca, ili stanice 1 u Prekodolcu, do stanice 2 takođe u Prekodolcu, ili od Hana do Repinca , ili od… Da bismo čitaocima van ove opštine dočarali, to je razdaljina možda čak i manja od jednog kilometra.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.